NaszWłocławek.pl

Włocławski Portal Informacyjny

Nagrodą za I miejsce był wyjazd do Katynia i Smoleńska

W sobotę 16 kwietnia wyjechałyśmy na pielgrzymkę do Katynia
za Zajęcie I miejsca w konkursie „Katyń-pamiętamy”, objętym honorowym patronatem przez Ekscelencję Księdza Biskupa Wiesława Alojzego Meringa, Posła na Sejm RP Łukasza Zbonikowskiego i Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego. Naszą opiekunką była pani Marzena Chojnowska. Razem z nami jechali pozostali laureaci tego konkursu, który co prawda został rozstrzygnięty rok temu, w 70. rocznicę zbrodni katyńskiej, ale dopiero teraz nasza nagroda została zrealizowana.
O godzinie 8.50 wyjechałyśmy pociągiem z Włocławka do Warszawy. Na miejsce dotarłyśmy około godziny 12.00. Razem z grupą poszłyśmy zwiedzać „Złote tarasy”, gdzie zjadłyśmy obiad. Następnie udałyśmy się na dworzec centralny, gdzie czekali na nas uczniowie warszawskich szkół oraz
przedstawiciele rodzin ofiar katyńskich. O godzinie 15.20 wyjechaliśmy wszyscy pociągiem sypialnym przez Terespol/Brześć.
Około godziny 18.00 dotarłyśmy do Terespola, gdzie czekała nas kontrola graniczna. Sprawdzano nasze paszporty oraz visy. Wszystko było w porządku, wiec wyruszyłyśmy dalej.
O godzinie 7.00 czasu moskiewskiego (2 godziny różnicy) dotarłyśmy do Smoleńska. Zjadłyśmy śniadanie w restauracji Dubrawa. Potem przejechałyśmy autokarem do Katynia, gdzie odbyła się Msza święta na Polskim Cmentarzu Wojennym. Przyjęłyśmy Komunię świętą pod dwoma postaciami. Widziałyśmy miejsca nazwane „Dolinami śmierci”, w których byli zakopani polscy oficerowie i jeńcy wojenni. Smutnym faktem dla nas było to, że zginęło tak wielu młodych, niewinnych ludzi. Palemki oraz biało-czerwone wianuszki umieszczone przy tablicach świadczyły o tym, że rodziny pamiętają o swoich przodkach. Następnie przejechałyśmy do Gniezdowa. Zobaczyłyśmy stację,
do której w 1940r. byli dowiezieni Polacy, a ostateczni etap ich jenieckiej podróży był w lasku katyńskim.
Później przejechałyśmy autokarem do Smoleńska, na miejsce katastrofy
z 10 kwietnia 2010r. Złożyliśmy pamiątkowe wieńce oraz zapaliliśmy znicze, aby uczcić pamięć tragicznie zmarłych. Ostatnim punktem pielgrzymki była obiadokolacja w restauracji Dobrawa, gdzie zostaliśmy bardzo mile ugoszczeni.
O godzinie 21.40 czasu moskiewskiego wyruszyliśmy w drogę powrotną, do Warszawy dotarłyśmy o godzinie 8.45. Następnie przyjechałyśmy pociągiem do Włocławka, gdzie z nasza grupą poszłyśmy na obiad do Pizza Hut. Po posiłku pożegnałyśmy się z pozostałymi uczestnikami pielgrzymki, obiecując utrzymywać z nimi kontakt i krótka jazda do domu.
Bardzo się cieszymy, że mogłyśmy na własne oczy zobaczyć i przeżyć emocjonalnie kawałek naszej historii. W rzeczywistości wygląda to zupełnie inaczej, niż można to przeczytać z podręczników. Szczególnie pragniemy podziękować: pani Janinie Daniec z Włocławka i pani Janinie Kowalskiej z Poznania za udostępnienie informacji i materiałów o życiu bohaterów naszej prezentacji. Bez nich na pewno nie osiągnęłybyśmy tak wielkiego sukcesu i nie uczestniczyłybyśmy w tej pielgrzymce. Dziękujemy również panu Józefowi Nowakowskiemu za nadzór, wskazówki, podpowiedzi, a przede wszystkim za chęć podjęcia z nami pracy. Czujemy się zaszczycone, że dzięki Wam mogłyśmy poznać właśnie tę część historii.