NaszWłocławek.pl

Włocławski Portal Informacyjny

Stanowisko Prezydium KM ws. planowanych zmian w oświacie włocławskiej

Stanowisko Komisji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty i Szkolnictwa Wyższego Kujaw i Ziemi Dobrzyńskiej w sprawie planowanych zmian w oświacie włocławskiej.

Komisja Międzyzakładowa NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty i Szkolnictwa Wyższego Kujaw i Ziemi Dobrzyńskiej zwraca się do Pana Prezydenta Miasta Włocławek o powstrzymanie się z decyzjami w sprawie przyszłości niektórych placówek oświatowych w Mieście Włocławek, przynajmniej do czasu ogłoszenia przez Rząd RP założeń do zapowiadanej reformy ustroju szkolnego w Polsce. Jeśli reforma ustroju szkolnego będzie realizowana zaistnieje konieczność głębokiej analizy potrzeb lokalowych i rozmieszczenia poszczególnych szkół prowadzonych przez Miasto Włocławek. Ponadto w Ministerstwie Edukacji Narodowej trwają prace nad nowelizacją Ustawy o systemie oświaty zakładającej przywrócenie prawa rodzicom wyboru wieku rozpoczynania edukacji i odroczenie na trzy lata obowiązku tworzenia zespołów szkolno-przedszkolnych. W takiej sytuacji podejmowanie decyzji o likwidacji, wygaszaniu szkół lub przenoszeniu oddziałów przedszkolnych ze szkół podstawowych do przedszkoli uważamy za niecelowe i przedwczesne.

Uwagi szczegółowe do zarysu planowanych zmian:

  1. Wygaszanie IV Liceum Ogólnokształcącego:
    – uważamy, że z decyzjami należy poczekać do reformy szkolnictwa. W przypadku wygaszania gimnazjów i stworzenia 8-letniej szkoły podstawowej oraz 4-letniego liceum zaistnieje potrzeba wygospodarowania większej ilości pomieszczeń dla tego rodzaju szkół, m.in. aby uniknąć dwuzmianowości. MEN zapowiada zmianę podstawy programowej w kierunku zwiększenia liczby godzin wielu przedmiotów a także zmniejszenie liczby uczniów w oddziałach, co spowoduje większe zapotrzebowanie na pomieszczenia klasowe w liceach ogólnokształcących. Podobna sytuacja będzie w szkołach podstawowych. W przypadku realizacji zapowiadanej reformy do liceów we Włocławku ( w tym do IV LO) trafi duża część uczniów z okolicznych miast i gmin, gdyż w tych samorządach nie będzie już klasy III gimnazjum,

    – jesteśmy za stworzeniem dodatkowej oferty edukacyjnej w Zespole Szkół Nr 4 przy równoległym dalszym funkcjonowaniu IV LO, (stworzenie Technikum Logistycznego w Zespole Szkół Nr 4 nie wydaje się dobrym pomysłem, gdyż taki kierunek ma już Zespół Szkół Ekonomicznych we Włocławku),

    – uczniowie IV LO osiągają porównywalne z innymi liceami wyniki z egzaminu maturalnego i wyższe niż średnia województwa. Podawane przez pracowników Wydziału Edukacji Urzędu Miasta wyniki matur IV LO są zaniżone, negatywny obraz szkoły (niezgodny z rzeczywistością) wywołuje niepokój u obecnych uczniów i potencjalnych kandydatów do tej szkoły,

    – wygaszanie szkoły spowoduje zwolnienia nauczycieli, co nie jest zgodne z zapowiedziami Pana Prezydenta w kampanii wyborczej. IV LO wchodzi w skład Zespołu Szkół Nr 4, więc nauczyciele mają zatrudnienie i w liceum i w gimnazjum – 42 osoby łączą etaty, w sumie w Zespole Szkół Nr 4 zatrudnionych jest 87 nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi – to duży zakład pracy!

    Warto odnotować, że budynek Zespołu Szkół Nr 4 wyposażony jest w kuchnię, stołówkę, gabinet stomatologiczny, pełnowymiarową salę gimnastyczną, boisko „Orlik”, strzelnicę sportową i obserwatorium astronomiczne,

    – IV LO pod względem finansowym nie obciąża budżetu Miasta, ponieważ koszty jego funkcjonowania mieszczą się w ramach subwencji oświatowej,

    – zniknięcie IV LO z mapy Włocławka oznacza, że największe włocławskie osiedle (Południe) zostanie pozbawione szkoły ponadgimnazjalnej, IV LO na stałe wpisało się w mapę edukacyjną Włocławka, ma duże osiągnięcia wychowawcze, dydaktyczne, sportowe i społeczne.

  2. Likwidacja Gimnazjum Nr 9 – uważamy, że zamiast likwidacji można to gimnazjum połączyć z gimnazjum dwujęzycznym w Zespole Szkół Ogólnokształcących ( w jego skład wchodzi I LO im. Ziemi Kujawskiej i Dwujęzyczne Gimnazjum). Budynek Gimnazjum Nr 9 sąsiaduje z budynkiem Zespołu Szkół Ogólnokształcących i mógłby być w przyszłości wykorzystany na potrzeby również ewentualnego czteroletniego I Liceum Ogólnokształcącego. Ponadto budynek Zespołu ma być od 2016 r. przebudowywany, więc uczniowie mogliby zająć np. jedno piętro wolne w budynku Gimnazjum Nr 9.
  3. Likwidacja oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i tworzenie zespołów szkolno-przedszkolnych:

    – projektowana nowelizacja Ustawy o systemie oświaty ma znieść obowiązek szkolny dla 6- latków, odroczyć o trzy lata konieczność tworzenia zespołów szkolno-przedszkolnych , aby przystosować placówki szkolne z oddziałami przedszkolnymi do obowiązujących przepisów bhp i ppoż.

    – opowiadamy się za pozostawieniem istniejących przy szkołach oddziałach przedszkolnych. Likwidacja oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych spowodowałaby utratę pracy ok. 18 nauczycieli. Ponadto uzasadnione są obawy nauczycieli nauczania początkowego o utratę pracy z powodu ewentualnego braku lub mniejszego naboru do klas pierwszych szkoły podstawowej. Oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych nie tylko zapewniłyby miejsce pracy nauczycielom, ale dałyby rodzicom możliwość wyboru między przedszkolem a szkołą. Pozostawienie oddziałów przedszkolnych w szkołach to także więcej miejsc dla dzieci 3-letnich w przedszkolach.

    – nie można zakładać z góry, jak to czyni Urząd Miasta, że znaczna część dzieci w wieku przedszkolnym zasili placówki niepubliczne. Uważamy, że gmina Miasto Włocławek winna uczynić wszystko, by zachęcić rodziców do korzystania z placówek publicznych, po uprzednim ich doposażeniu,

    – niejasne są kryteria doboru placówek, które mają być łączone w zespoły szkolno-przedszkolne., np. nie widzimy sensu łączenia przedszkola oddalonego o 1 km od szkoły w jeden zespół, podczas gdy w innych przypadkach przedszkola znajdujące się w jednym kompleksie budynków ze szkołą podstawową nie są planowane do łączenia w zespoły.

  4. Propozycja utworzenia Centrum Usług Wspólnych – uważamy, że obsługa finansowo-księgowa i sprawozdawcza szkół powinna pozostać w szkołach. Utworzenie Centrum Usług Wspólnych:

    – utrudni dyrektorom szkół zarządzanie placówkami, nastąpi skupienie wszystkich księgowych szkół pod rzeczywistą podległością Skarbnika Miasta,

    – może spowodować utratę pracy przez pracowników księgowości szkół i pracowników Miejskiego Zespołu Obsługi Przedszkoli gdyż, jak zapowiedziała Pani Skarbnik Miasta, nie wszyscy otrzymają propozycję pracy,

    – obniży wynagrodzenia pracownikom, którzy zdecydują się przyjąć pracę w CUW ( zostaną zabrane dodatki funkcyjne obecnym księgowym),

    – spowoduje ogromne koszty przystosowania budynku Gimnazjum nr 9 na potrzeby CUW.

    Ustawa nie narzuca gminie konieczności utworzenia CUW, daje jedynie taką możliwość (art. 10a ustawy o samorządzie gminnym).

    Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie rozliczania VAT, na który powołuje się Pani Skarbnik Miasta również nie narzuca konieczności utworzenia CUW.

    Odnośnie likwidacji Miejskiego Zespołu Obsługi Przedszkoli uważamy, że należy postąpić zgodnie z ustawą z jednoczesnym powołaniem tej samej jednostki zmieniając jedynie jej nazwę i podstawę prawną powołania, pozostawiając dotychczasową formę działania. Miejski Zespół Obsługi Przedszkoli działa już jak Centrum Usług Wspólnych.

  5. Popieramy takie propozycje Pana Prezydenta jak m.in.:
    – współpraca z zakładami pracy w ramach kształcenia zawodowego,
    – utworzenie Centrum Doradztwa Zawodowego,
    – współpraca ze szkołami wyższymi,
    – inwestycje w oświacie, kompleksowe wspomaganie placówek oświatowych i pozyskiwanie środków z Unii Europejskiej,
    – doposażenie szkół w sprzęt komputerowy,
    – utworzenie szkoły mistrzostwa sportowego,
    – utworzenie funduszu stypendialnego Prezydenta Miasta Włocławek.

    Proponujemy jeszcze:

    stworzenie programu dobrowolnych odejść nauczycieli na emeryturę. Program skierowany byłby do nauczycieli posiadających uprawnienia do przejścia na wcześniejszą emeryturę i wiązałby się z dodatkowymi odprawami pieniężnymi. Pozwoliłoby to,                    z jednej strony, uniknąć zwolnień, a z drugiej umożliwiłoby zatrudnienie młodych absolwentów kierunków nauczycielskich,

    przyjęcie uchwały Rady Miasta w sprawie ustalenia maksymalnej ilości uczniów w oddziałach, np. w szkołach podstawowych do 20 uczniów z podziałem na grupy, w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych do 24 uczniów z podziałem na grupy,

    zawarcie ponadzakładowego układu zbiorowego pracy pracowników administracji i obsługi szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Miasto Włocławek. Układ ten poprawiłby warunki pracy i płacy tych pracowników a jednocześnie ujednolicił standardy obowiązujące w szkołach i placówkach oświatowych w Mieście Włocławek.