NaszWłocławek.pl

Włocławski Portal Informacyjny

W Polsce nie opłaca się być pro-ekologicznym

 

Nasza droga ekologia

W Polsce nie opłaca się być pro-ekologicznym. To zabawa dla bogatych. Budowa eko domu czy kupno samochodu na prąd może zrujnować nasze finanse. Przeciętnej rodziny z Włocławka nie stać na ekologię – wyliczyli doradcy Aspiro.

Ekologia dla upartych

Cena dyskwalifikuje ekologiczne budowanie dla przeciętnego Kowalskiego. Technologia tzw. domu pasywnego (czyli uzyskującego dużą część energii ze źródeł odnawialnych) jest coraz wydajniejsza i łatwiej dostępna niestety ustawodawstwo nie daje wystarczających zachęt. Wybudowanie takiego lokum kosztuje ok. 50%-70% więcej niż domu zbudowanego najniższym kosztem. W Polsce państwowe programy wspierania ekologicznych inwestycji dopiero raczkują. „Zieloną jaskółką” jest możliwość skorzystania z dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup i montaż instalacji wykorzystujących energię słoneczną. Dopłaty mogą sięgnąć nawet 45% kosztów. Na szczęście w Małopolsce ilość energii słonecznej przypadającej rocznie na 1m2 są dosyć duże (1100Kwh).

Aktualnie tylko dwa banki – BOŚ Bank oraz Bank BPH – oferują kredyty hipoteczne przeznaczone na budowę lub modernizację domów z wykorzystaniem technologii ekologicznych. Atrakcyjność tych rozwiązań polega na tym, że w przeciwieństwie do obniżonej prowizji korzyści płynące z obniżenia marży klienci odczuwają co miesiąc, płacąc raty niższe nawet o kilkaset złotych. Niższa od standardowej marża, wynosi 0,1% w przypadku kredytu EKOhipoteczny w Banku BPH. Uzyskanie takiej wartości w porównaniu do standardowej marży na poziomie 1,6% pozwala uzyskać oszczędność sięgającą ponad 700 złotych[1] – wylicza Piotr Józefowski, doradca Aspiro.

Ekojazda nie popłaca

W Polsce nie funkcjonują jeszcze żadne formy państwowych dopłat do zakupu ekologicznych samochodów. W dodatku analitycy, wspierając się wiedzą naukowców udowodnili, że produkcja, używanie, a przede wszystkim utylizacja średniej klasy samochodu hybrydowego, wyposażonego w baterie niklowe, jest w sumie bardziej szkodliwe dla środowiska, niż cały cykl życia Hummera – prawdziwego potwora o niemal niespożytym apetycie na paliwo.

Kilka marek ma już jednak w ofercie samochody z napędem hybrydowym (spalinowo-elektrycznym). Niestety ich cena nie zachęca do zakupu. Licząc „na zimno” ich użytkowanie nie przynosi oszczędności w domowym budżecie. Różnica w koszcie „hybrydy” i spalinowego odpowiednika sięga zazwyczaj ok. 30%. Koszt eksploatacji jest za to niższy tylko nieznacznie. Na 100 km zaoszczędzimy około 5 złotych (ok. 5 groszy/1km). To oznacza, że różnica w cenie auta z napędem hybrydowym zwróci się po przejechaniu ponad 150 tys. km. Przeciętnie po około 6 latach użytkowania suma wydana na kredytowany zakup i używanie samochodu „Eko” zrówna się więc z tą wydaną na samochód tradycyjny – ocenia Piotr Józefowski z Aspiro.

Koszty powodują, że najczęściej takie samochody kupują w celach prestiżowych władze samorządowe. Tak jest chociażby w Krakowie, czy Wrocławiu, gdzie straż miejska niemal bezszelestnie może poruszać się po rynku kilkoma pojazdami spalinowo-elektrycznymi.

Model Cena zakupu* Wysokość
raty kredytu
na 3 lata/na 5 lat**
Suma odsetek
po 3 latach/5
latach
Koszt kredytu po 3 latach/5 latach*** Serwis po 3 latach/po 5 latach Paliwo po 3 latach/po 5 latach **** Suma kosztów po 3 latach eksploatacji Suma kosztów po 5 latach eksploatacji
Toyota Auris Valvematic 1,6 Luna 65.900 2095,30/
1.367,66
9.530,64/
16.159,35
75.430,64/
82.059,35
2.000/
4000
24.375/
43.200
101.805,64 129.259,35
Toyota Auris 1,8 HSD Luna 90.900 2.890,17/
1.886,49
13.146,22/
22.289,60
104.046,22/
113.189,60
2.000/
4000
15.000/
25.000
121.046,22 142.189,60

Wyliczenia własne ASPIRO
* wg danych z katalogu dostępnego na www.toyota.pl 30.06.2011
** założenia: kredyt na 100% wartości samochodu, okres kredytowania 3 lata, RRSO 8,99%
*** bez ewentualnej prowizji
**** przy założeniu przebiegu 25 tys. km rocznie, przy średniej cenie benzyny 5,2 zł/l.

Zielone inwestowanie

Zyskać można inwestując w ekologiczne przedsięwzięcia gospodarcze za pośrednictwem funduszy inwestycyjnych. Globalny popyt na takie rozwiązania rośnie, także w Polsce dostępnych jest już kilka opcji. Strategie wszystkich eko funduszy wskazują, że w ich środki będą inwestowane w przedsięwzięcia przyjazne środowisku. Czy idą za tym zyski? Na przestrzeni ostatniego roku[2] wymienione fundusze radziły sobie ze zmiennym szczęściem (tabela). Oprócz ograniczonej oferty ekologicznych funduszy pole do ekoinwestowania daje też giełda. GPW od listopada 2009 publikuje indeks RESPECT, na który składają się wyniki firm odpowiedzialnych społecznie. Jednym z elementów podlegających ocenie przed dopuszczeniem firmy do indeksu jest jej odpowiedzialność w obszarze ekologii (choć nie jest to czynnik kluczowy).

Fundusz Wynik za ostatnie 12 miesięcy
Investor Zmian Klimatycznych (Parasol SFIO) -6,40%
PZU Energia Medycyna Ekologia (PZU FIO Parasolowy) 27,50%
SFIO Etyczny 1 (SKOK TFI) 1,10%
FIO Etyczny 2 (SKOK TFI) 3,00%*

* wynik od początku istnienia, czyli od dnia 18 sierpnia 2010

Niestety droga technologia i brak zachęt podatkowych powodują, że ekologia to wciąż hobby dla wybranych, a nie sposób na oszczędzanie dla przeciętnego Kowalskiego. Dobre samopoczucie, które zyskujemy stawiając na ochronę środowiska, ma cenę, która szybko zepsuje nam nastrój.


[1] Przyjmując do wyliczeń kwotę kredytu 720.000 zł, WIBOR 3M na poziomie 4,7% i okres spłaty kredytu wynoszący 30 lat.

[2] Wg wycen na dzień 11 lipca 2011

Źródło: ASPIRO