NaszWłocławek.pl

Włocławski Portal Informacyjny

Wernisaż 13 lutego, godz. 18.00
Wystawa to polsko-francuski projekt, którego celem jest konfrontacja indywidualnych interpretacji pojęcia tożsamość. Wystawę tworzą prace artystów pochodzenia polskiego, żyjących i pracujących we Francji i artystów działających w Polsce. Bierze w niej udział 8. artystów (fotograficy, malarze i graficy): Janusz Leśniak, Christian Glusak, Teresa Żebrowska, Lucienne Smagala, Adam Brincken, Daniel Dyminski, Grzegorz Bienias i Bernard Tyrlik Cheni.

Janusz Leśniak i Christian Glusak to artyści fotograficy. Dla nich obiektami artystycznych poszukiwań są własne wizerunki. Janusz Leśniak dokumentuje swój cień, wpisuje go w różne przestrzenie. Christian Glusak w „Ogórkowej historii” poszukuje rodzinnych wspomnień i korzeni.

Teresa Żebrowska w swoich pracach podkreśla wielokulturowość i wielonarodowość rodziny. Artystka uważa, że tożsamość ma wiele twarzy. Jest wizją własnej osoby w kontekście rodziny – fundamentu tożsamości osobowej.

Lucienne Smagala koncentruje się na własnościach, topografiach tożsamości.
Na wystawie prezentuje cykl prac, w których jako medium wykorzystuje szablon krawiecki – wspomnienie dzieciństwa w pracowni krawieckiej matki.

Adam Brincken i Daniel Dymiński tożsamość traktują bardziej ogólnie. Artyści posługują się intesywną kolorystyką i preferują duży format obrazów.
Twórczą inspiracją prac Adama Brinckena były m.in. obmyte wodą tafle nagrobków, w których malarz obserwował odbijające się niebo, cienie drzew czy krucyfiksy. Cykl Genesis już swoim tytułem wiąże się ze słowem „geneza”, czyli „początek.
Daniel Dyminski to artysta z wielonarodowymi korzeniami. Czuje się obywatelem świata. Artysta uważa, że jego rolą nie jest sprawianie przyjemności widzowi, ale zapraszanie go do refleksji nad innymi możliwymi drogami ludzkości.

Grzegorz Bienias, posługując się rysunkiem, malarstwem i monotypią, tworzy rodzaj pamiętnika, gdzie – jak podkreśla artysta – obsesyjnie i trochę bezradnie stara się w jednej przestrzeni, jednym czasie wywołać mnogość zdarzeń, kronikę różnych nakładających się na siebie warstw pamięci.

Bernard Tyrlik Cheni jako „podobrazia” wykorzystuje szuflady. O tożsamości mówi tak: „Wspólne spojrzenia na problem tożsamości, definiują paradygmat podstawowy tam, gdzie atawistyczne doznania sensoryczne spoczywają sobie nonszalancko gdzieś w głębi szuflad”.

Organizatorami i partnerami wystawy są: Muzeum Sztuk Pięknych w Miluzie (Francja), Stowarzyszenie artystów A-Art Projekt z Miluzy, Stowarzyszenie Forum Innowacyjności Odin z Krakowa oraz Płocka Galeria Sztuki, MCK w Krakowie, BWA w Pile i Galeria Sztuki Współczesnej we Włocławku.

Galeria Sztuki Współczesnej we Włocławku