NaszWłocławek.pl

Włocławski Portal Informacyjny

„TEKSTEM I OBRAZEM. Reklamy firm włocławskich do 1939 r.”

W dniu 26 października br., o godz. 17.00,  w gmachu Muzeum Etnograficznego przy ul. Bulwary im. Marszałka J. Piłsudskiego 6 odbędzie się otwarcie wystawy pt. „TEKSTEM I OBRAZEM. Reklamy firm włocławskich do 1939 r.”


O tym, że nie sztuka wyprodukować, a sprzedać, wiedzieli już feniccy kupcy. Jednym z efektów rewolucji przemysłowej zapoczątkowanej w XVIII wieku była rosnąca konkurencja na rynku. Producenci i handlowcy zastanawiali się, jak dotrzeć do klienta i przekonać go do zakupu tego, a nie innego produktu. I wymyślili… reklamę. Z pomocą przyszedł im jedyny wówczas środek masowego przekazu, czyli prasa. Reklamowa moda szybko dotarła nad Wisłę, a łamy polskich gazet zapełniły się ogłoszeniami.

Wystawa prezentuje formy promocji włocławskich zakładów, sklepów i instytucji. Zgromadzone obiekty, których trzon stanowi reklama prasowa, dają możliwość zapoznania się ze sposobami zachęcania do nabycia „jedynego, niezastąpionego, po cenie znacznie obniżonej” produktu, jaki był oferowany naszym przodkom oraz ukazują asortyment towarów i usług, a także gust odbiorców. Świat włocławskiej reklamy, oprócz ciekawych opisów i form graficznych, które nawiązują do trendów ówcześnie panujących, pokazuje nam mapę zakładów, firm i sklepów Włocławka świadczących o jego dawnej prężności na polu handlu i przemysłu.

Ekspozycja jest okazją do odbycia swoistej podróży po włocławskich ulicach wypełnionych mniejszymi lub większymi sklepami i zakładami, dziś pamiętanymi już tylko przez najstarsze pokolenie włocławian.

Wystawa będzie czynna do 3 lutego 2013 r.

MZKiD