NaszWłocławek.pl

Włocławski Portal Informacyjny

MediaStarter wreszczie we Włocławku

media_starterJak wygląda świat widziany oczami mediów? Jak pracują media? Jak zostać świadomym odbiorcą reklamy? Jak się nie dać złapać w sieć? Na te inne pytania będą potrafili odpowiedzieć swoim uczniom nauczyciele włocławskich gimnazjów, którzy biorą udział w bezpłatnym szkoleniu z pierwszego w Polsce programu edukacji medialnej dla młodzieży MediaStarter, stworzonego i realizowanego przez telewizję CANAL+ Cyfrowy.

Edukacja medialna to jedno w największych wyzwań współczesnej szkoły. Programy nauczania przewidują prowadzenie przez nauczycieli ścieżki medialnej i czytelniczej, jednak na rynku wciąż brakuje kompleksowych materiałów dydaktycznych dla nauczycieli oraz precyzyjnych wytycznych dotyczących tego, co i w ramach jakiego przedmiotu powinno być przekazywane uczniom.

Program edukacji medialnej MediaStarter wypełnia lukę istniejącą między wymaganiami stawianymi nauczycielom w zakresie edukacji medialnej a brakiem odpowiednich materiałów dydaktycznych pomagających nauczycielom wywiązać się
z tego obowiązku.

„Cieszymy się, iż kolejna, czwarta już edycja szkoleń realizowanych w ramach programu edukacji medialnej MediaStarter cieszy się takim powodzeniem wśród nauczycieli. Razem udaje nam się realizować bowiem bardzo ważną inicjatywę –  wychowanie pokolenia świadomych widzów i odbiorców mediów ” – mówi Dorota Zawadzka, Dyrektor ds. Komunikacji z CANAL+ Cyfrowy.

W piątek, 18 grudnia nauczyciele z włocławskich gimnazjów wezmą udział w szkoleniu z realizacji tego programu, organizowanym przez CANAL+ Cyfrowy i Centrum Edukacji Obywatelskiej. Warsztaty rozpoczną się o godzinie 13:30 w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli przy CDiE we Włocławku, a poprowadzą  je doświadczeni trenerzy Centrum Edukacji Obywatelskiej –  Arnold Kukliński, Ania Geller i Dorota Kondiuch.

Pedagodzy biorący udział w szkoleniu otrzymają skrypt oraz płytę CD z programem, która zawiera scenariusze lekcji, slajdy, materiały pomocnicze do wręczania uczniom oraz materiały filmowe do wyświetlania podczas lekcji. W ramach warsztatów nauczyciele biorą udział w burzach mózgów, w grupach wykonują ćwiczenia, które później będą realizować z uczniami, analizują materiały zawarte w MediaStarterze oraz dyskutują o zagadnieniach związanych z edukacją medialną.

Wszystkie osoby, które nie wezmą udziału w szkoleniu, a są zainteresowane programem MediaStarter mogą pobrać go bezpłatnie ze strony www.mediastarter.pl lub zamówić materiały dydaktyczne, kontaktując się z Biurem MediaStarter.

MediaStarter powstał w odpowiedzi na wyniki badań „Jak młodzi korzystają z mediów” przeprowadzonych przez PBS DGA na zlecenie spółki CANAL+ Cyfrowy, z których wynika, że co trzeci nastolatek spędza przed telewizorem ponad 3 godziny dziennie. Prawie połowa w tym czasie nie wybiera konkretnych programów, jedynie automatycznie przeskakuje z kanału na kanał, tymczasem świadomy odbiór mediów to klucz do zrozumienia współczesnego świata.

Biorąc pod uwagę te wnioski, głównym zadaniem projektu jest pokazanie świata mediów od kuchni – przybliżenie młodzieży ich roli i zadań, wskazanie im różnic między środkami masowego przekazu, technik pracy w mediach, wyjaśnienie koncepcji „czwartej władzy”, wpływu mediów na społeczeństwo i jednostkę oraz roli odpowiedzialnej reklamy.

Z badania opinii przeprowadzonego przez Biuro Programu MediaStarter wśród nauczycieli, którzy już korzystają z niego w swej pracy, wynika, że MediaStarter stanowi skondensowane, bogate źródło informacji o środkach masowego przekazu. Nauczyciele doceniają spójność i przejrzystość konstrukcji programu, bogatą formę
i uporządkowanie prezentowanych zagadnień, a także równowagę między informacjami i ćwiczeniami praktycznymi. Patronat nad MediaStarterem objęły liczne instytucje w tym Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Kultury
i Dziedzictwa Narodowego.

W ramach programu MediaStarter, CANAL+ Cyfrowy organizuje także ogólnopolski konkurs dziennikarski dla gimnazjalistów i licealistów „Liczy się temat”, który ma na celu uwrażliwienie nastolatków na rolę i wpływ mediów na społeczeństwo. Obecnie zakończyła się czwarta edycja konkursu, do którego w tym roku zgłoszono prawie 320 prac.