„Nauczycielem wszystkiego jest praktyka”
Gajusz Juliusz Cezar
20 marca 2013 roku w Kujawsko – Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku odbyła się konferencja „Od diagnozy do zmiany” – realizacja programu wsparcia szkół w podnoszeniu efektów kształcenia, przykłady dobrych praktyk.
Głównym celem spotkania było upowszechnienie doświadczeń w zakresie wparcia szkół w podnoszeniu efektów kształcenia. Spotkanie miało charakter forum wymiany doświadczeń.
Wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy Delegatura we Włocławku – Wizytatorzy Pani Jolanta Michalska i Pani Elżbieta Urbańska oraz dyrektorzy szkół i przedstawiciele samorządów. Swoim doświadczeniem w zakresie poprawy efektów kształcenia podzielił się Dyrektor Gimnazjum w Bobrowie Pan Sławomir Linettej, o dobrych praktykach w procesie wprowadzanych zmian mówiły także nauczycielki języka polskiego i matematyki z Gimnazjum w Bobrowie.
Konferencję zainaugurowała Wicedyrektor KPCEN we Włocławku Jolanta Misztal. Następnie głos zabrała Pani Jolanta Michalska – Wizytator KO w Bydgoszczy. Kolejnym punktem programu był miniwykład wprowadzający do dyskusji na temat: Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych w pracy szkoły, który zaprezentowała Jolanta Misztal.
W dalszej części programu przewodnicząca zespołu zadaniowego działającego w KPCEN we Włocławku do spraw poprawy efektów kształcenia Tamara Kozikowska przedstawiła założenia programu „Od diagnozy do zmiany”, a ideę wirtualnej przestrzeni edukacyjnej umożliwiającej wymianę doświadczeń oraz zasobów zaprezentowała Magdalena Brewczyńska – konsultant KPCEN we Włocławku. Następnie uczestnicy zabrali głos w dyskusji. Konferencję podsumowała i zakończyła Wicedyrektor KPCEN we Włocławku Jolanta Misztal. Zawartość merytoryczna i organizacja konferencji zostały wysoko ocenione przez uczestników spotkania.
Wymiana poglądów, żywa i merytoryczna dyskusja zaowocowały sformułowaniem inspirujących wniosków. Wśród czynników warunkujących sukces szkoły w podnoszeniu efektów kształcenia uczestnicy konferencji wymienili między innymi:
- kluczową rolę dyrektora szkoły jako lidera zmiany, który przede wszystkim stwarza sprzyjające warunki i motywuje do działania,
- efektywną współpracę dyrektora z radą pedagogiczną oraz zespołów rady pedagogicznej,
- pomoc moderatorów i / lub ekspertów zewnętrznych,
- profesjonalną analizę ilościową i jakościową wyników sprawdzianu / egzaminów zewnętrznych jako punkt wyjścia do określenia celów zmian w szkolnym systemie kształcenia,
- zespołowe doskonalenie rady pedagogicznej w zakresie problemów wskazanych przez szkołę,
- objęcie działaniami doskonalącymi nie tylko nauczycieli i uczniów, ale także zaangażowanie rodziców,
- spowodowanie, aby uczniowie stali się świadomymi uczestnikami procesu nauczania oraz wzięli odpowiedzialność za swój proces uczenia się i rozwoju,
- skuteczne monitorowanie realizacji podstawy programowej,
- zmierzenie się nauczycieli z ograniczeniami i barierami rutyny zawodowej,
- przełamanie nieufności wobec ekspertów zewnętrznych,
- niezbędne są zatem wszystkie komponenty skutecznej zmiany, to znaczy: świadomość celu działania, dobry plan i harmonogram, kompetencje osób zaangażowanych w proces zmiany oraz zasoby materialne,
- działania proponowane szkołom przez KPCEN we Włocławku w ramach programu długofalowego kompleksowego wsparcia szkół w podnoszeniu efektów kształcenia doskonale wpisują się w kierunki i cele zmian wprowadzanych w systemie oświaty, a w szczególności w systemie doskonalenia nauczycieli.
Źródło: KPCEN
Magdalena Kleszyńska – O wspomnieniach – autorskie warsztaty plastyczne
Szkolenie zintegrowane kujawsko-pomorskich żołnierzy WOT na poligonie w Ustce
„Trefne” papierosy i tytoń w rękach włocławskich mundurowych