NaszWłocławek.pl

Włocławski Portal Internetowy

Konferencja „Od diagnozy do zmiany”

„Nau­czy­cielem wszys­tkiego jest prak­ty­ka”
Gajusz Juliusz Cezar

20 marca 2013 roku w Kujawsko – Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku odbyła się konferencja „Od diagnozy do zmiany” – realizacja programu wsparcia szkół w podnoszeniu efektów kształcenia, przykłady dobrych praktyk.

Głównym celem spotkania było upowszechnienie doświadczeń w zakresie wparcia szkół w podnoszeniu efektów kształcenia. Spotkanie miało charakter forum wymiany doświadczeń.

Wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy Delegatura we Włocławku – Wizytatorzy Pani Jolanta Michalska i Pani Elżbieta Urbańska oraz dyrektorzy szkół i przedstawiciele samorządów. Swoim doświadczeniem w zakresie poprawy efektów kształcenia podzielił się Dyrektor  Gimnazjum w Bobrowie Pan Sławomir Linettej, o dobrych praktykach w procesie wprowadzanych zmian mówiły także nauczycielki języka polskiego i matematyki z Gimnazjum w Bobrowie.

Konferencję zainaugurowała Wicedyrektor KPCEN we Włocławku Jolanta Misztal. Następnie głos zabrała Pani Jolanta Michalska –  Wizytator KO w Bydgoszczy. Kolejnym punktem programu był miniwykład wprowadzający do dyskusji na temat: Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych w pracy szkoły, który zaprezentowała  Jolanta Misztal.
W dalszej części programu przewodnicząca zespołu zadaniowego działającego w KPCEN we Włocławku  do spraw poprawy efektów kształcenia  Tamara Kozikowska przedstawiła założenia programu „Od diagnozy do zmiany”, a  ideę wirtualnej przestrzeni edukacyjnej umożliwiającej wymianę doświadczeń oraz zasobów zaprezentowała  Magdalena Brewczyńska – konsultant KPCEN we Włocławku. Następnie uczestnicy zabrali głos w dyskusji. Konferencję podsumowała i zakończyła Wicedyrektor KPCEN we Włocławku Jolanta Misztal. Zawartość merytoryczna i organizacja konferencji zostały wysoko ocenione przez uczestników spotkania.

Wymiana poglądów, żywa i merytoryczna dyskusja zaowocowały sformułowaniem inspirujących wniosków. Wśród czynników warunkujących sukces szkoły w podnoszeniu efektów kształcenia uczestnicy konferencji wymienili między innymi:

  • kluczową rolę dyrektora szkoły jako lidera zmiany, który przede wszystkim stwarza sprzyjające warunki i motywuje do działania,
  • efektywną współpracę dyrektora z radą pedagogiczną oraz zespołów rady pedagogicznej,
  • pomoc moderatorów i / lub ekspertów zewnętrznych,
  • profesjonalną analizę ilościową i jakościową wyników sprawdzianu / egzaminów zewnętrznych jako punkt wyjścia do określenia celów zmian w szkolnym systemie kształcenia,
  • zespołowe doskonalenie rady pedagogicznej w zakresie problemów wskazanych przez szkołę,
  • objęcie działaniami doskonalącymi nie tylko nauczycieli i uczniów, ale także zaangażowanie rodziców,
  • spowodowanie, aby uczniowie stali się świadomymi uczestnikami procesu nauczania oraz  wzięli odpowiedzialność za swój proces uczenia się i rozwoju,
  • skuteczne monitorowanie realizacji podstawy programowej,
  • zmierzenie się nauczycieli z ograniczeniami i barierami rutyny zawodowej,
  • przełamanie nieufności wobec ekspertów zewnętrznych,
  • niezbędne są zatem wszystkie komponenty skutecznej zmiany, to znaczy: świadomość celu działania, dobry plan i harmonogram, kompetencje osób zaangażowanych w proces zmiany oraz zasoby materialne,
  • działania proponowane szkołom przez KPCEN we Włocławku w ramach programu długofalowego kompleksowego wsparcia szkół w podnoszeniu efektów kształcenia doskonale wpisują się w kierunki i cele zmian wprowadzanych w systemie oświaty, a w szczególności w systemie doskonalenia nauczycieli.

Źródło: KPCEN