Interpelacja Stanisława Pawlaka Radnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie Kujawsko-Pomorskego Transportu Samochodowego we Włocławku
Lubraniec 8.08.2012 r.
Stanisław Pawlak
Radny
Województwa
Kujawsko-PomorskiegoPan
Piotr Całbecki
Marszałek Województwa
Kujawsko-PomorskiegoOd 13 kwietnia 2012 r. funkcjonuje Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy Sp z o.o. we Włocławku. Według informacji przekazanej Radnym Województwa na posiedzeniu Sejmiku w dniu 28 maja 2012 r. przez Prezesa Zarządu Pana Marka Błaszkiewicza, na koniec 2011 r. wynik finansowy czterech spółek PKS przyniósł stratę 3 525 000 zł. Dla urentownienia podstawowych gałęzi działalności spółki autor zapowiedział szereg działań, które miały być wdrożone, w oparciu o „Założenia do 5 – letniego Business Planu dla połączonych przedsiębiorstw”. Podjęcie tych działań miało zapewnić spółce stały rozwój, poprawę rentowności oraz zakup nowego taboru, dla spadku cen biletów i wzrostu liczby pasażerów. Przekazywane informacje przez pracowników spółki i niektóre związki zawodowe nie potwierdzają realizacji zamierzonego celu. Doniesienia medialne np. Nowości z 7 sierpnia 2012 r. w artykule pt. „Drogi samorządowy – ceny biletów i pensje Prezesów w marszałkowskim PKS-ie są wysokie”, przekazują niepokojące informacje i pod znakiem zapytania stawiają przyszłość utworzonej jednostki samorządowej. Treść artykułu jest zbieżna z dwoma listami, które otrzymał Klub Radnych SLD w roku 2011 i skierował do Pana Marszałka w celu zajęcia stanowiska. Niestety do tej pory nie otrzymaliśmy merytorycznej odpowiedzi Pana wobec podnoszonych spraw. Autorzy przekazywanych informacji upatrują przyczynę, w braku kompetencji Prezesa Spółki Pana Marka Błaszkiewicza, który kontynuuje swoją misję jako wcześniejszy Pełnomocnik Zarządu Województwa ds. PKS, Prezes Zarządu PKS Włocławek S. A. i Zarządu PKS Brodnica Sp. z o.o., nie odnosząc oczekiwanych efektów na poszczególnych w/w. odcinkach pracy.
Taki stan mnie niepokoi i uważam, że doprowadzi do nieodwracalnych skutków wobec spółki i zatrudnionych tam pracowników. Dowodem braku dbałości jest fakt, że do dnia dzisiejszego K-PTS Sp. z o.o. nie posiada własnego loga, autobusy są oznakowane starymi nazwami i w żaden sposób nie utożsamiają się z samorządem województwa.
Brak aktywności w upłynnieniu zbędnych nieruchomości i w zakupie nowych autobusów odwyższanie cen biletów, odstrasza pasażerów i uniemożliwia świadczenie transportu krajowego i międzynarodowego, w tym także organizowania dowozu dzieci do szkół w poszczególnych gminach. Ponadto nie stwierdzam starań o organizowanie przewozów autobusowych stanowiących uzupełnienie kolejowych przewozów regionalnych. Opisana powyżej sytuacja doprowadza do ograniczenia przychodów, przyrostu zadłużenia spółki i zaniechaniu płatności zobowiązań, w tym publiczno-prawnych. W zaistniałej sytuacji prawdopodobnie zastawowi podlega majątek spółki w tym autobusy.W tym stanie rzeczy, uprzejmie proszę o ustosunkowanie się do tez zawartych w mojej interpelacji, potwierdzenie lub podważenie ich wiarygodności i przedłożenie autentycznego programu zapewniającego rozwój spółki w tym także ograniczenia kadrowe na stanowiskach kierowniczych w kierownictwie spółki i podległych oddziałach.
Przypominam również, że Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego zobowiązał Pana do opracowania i przedłożenia Sejmikowi Programu Transportu w Województwie Kujawsko-Pomorskim na najbliższe lata. Niestety stwierdzam, że to tej pory taki program nie powstał.
Rozpoczął się czas pracy nad nowym budżetem na rok 2013, a w tym także konieczność zapewnienia dopłat do kolejowych przewozów regionalnych znacznie obciążających budżet województwa, co mogłoby być ograniczone poprzez powiązanie transportu kołowego z kolejowym.
Pożar pomieszczenia gospodarczego we Włocławku
„U MŁYNARZA JANKA” W SKANSENIE W KŁÓBCE
Spotkanie z cyklu „Dzieje sztuki w zarysie”